Mammakroppen er ikke den samme som før du fikk baby.

Slik blir mammakroppen din etter en fødsel

Alle skjønner eller vet at det å gå gravid og føde en baby er en stor påkjenning på kroppen. Men hvordan blir egentlig mammakroppen etter en fødsel. Her får du den ekte versjonen uten sminke, retusjering eller glamor.

1. Økt vekt og ekstra kilo

Instinktet for å overleve og ta vare på babyen gjør at mammakroppen tar vare ekstra næring i ammeperioden. Normalt er det snakk om rundt 4-5 kilo som ikke skal bort med det første.

Ammingen er i seg selv effektiv til å forbrenne fett og ta av kiloene. Sammen med sunt kosthold og litt trim går også disse kiloene bort til slutt.

Les også: Hvor mange kilo bør jeg legge på meg som gravid?

2. Håret faller av

Mange opplever at de mister mer hår enn normalt etter å ha fått en baby og dette omtales av mange som «ammehår», selv om det ikke har noe med ammingen å gjøre. Store hårdotter i dusjen eller på hodeputa er ikke uvanlig.

Årsaken er at kroppen nedprioriterer bl.a. hår og negler. Flere hårstrå enn vanlig vil gå inn i noe som heter «hvilefase» og gjøre at håret faller av. Men det går over normalt etter noen måneder.

Les også: Hva er ammehår?

3. Slapp mage

Magen utsettes for en voldsom vekst og og huden strekkes kraftig. Det gir spor og mange opplever en «dissemage» i tiden etter en fødsel.

Etter fødselen er magen alt for stor og ser ut som en ballong luften nettopp har gått ut av. Men kroppen jobber med å trekke huden sammen igjen og hjelper du til med litt trening og spiser fornuftig går det fortere.

For hvert barn du får bruker mage lengre tid på å trekke seg sammen.

4. Puppene synker

Når du er gravid vokser brystkjertlene dine mye og det kan fortrenge noe av fettvevet. Når kjertlene trekker seg tilbake igjen, kan noe av fettet være borte. Og det er jo fett puppene hovedsaklig består av.

Fettet i puppene kan komme tilbake, men hvis du røyker er sannsynligheten mye mindre for at det skjer.

Les svaret på: Hvem selger den beste amme bh’en?

5. Lekker urin

Rådet om å gjøre knipeøvelser er fordi alle som har født en baby – vanlig eller med keisersnitt – opplever at det lekker litt urin når man hoster eller hopper.

Knipeøvelser hjelper, og det samme gjøre det å «tøye blæren» ved at du venter litt lengre (men ikke for lenge) med å gå på do.

6. Annerledes underliv

Naturlig nok vil underlivet oppleves som litt annerledes etter at du har født. Det er veldig vanlig med litt arr og sår, og mange må også sy litt.

Det meste gror veldig bra og de fleste mammaer forteller om at underlivet blir nesten helt likt som før fødselen.

Les svaret på: Når kan man ha sex igjen etter fødsel?

7. Hemorrider – åreknuter bak

Hemorroider er rett og slett åreknuter på et spesielt plagsomt sted, og det gjelder å holde de innenfor lukkemuskelen til endetarmen.

Det hjelper å holde fordøyelsen så normal som mulig, men også nedkjøling og stikkpiller hjelper for flere.

8. Husker ikke

De første seks månedene er det ikke uvanlig at nybakte mammaer husker dårligere. Hormonene prolaktin og oksytocin har en angstdempende og beroligende effekt som sammen med alt som er nytt, lite søvn og generelle bekymringer gjør at du kan komme til å glemme enkelte ting.

Det blir normalt bedre omlag et halvt år etter fødselen.

Råd fra årets mammablogger

– Og når det gjelder mammakroppen: Det er umulig å gå ned i vekt når man stresser mye og får for lite søvn. Kroppen bader i stresshormonet kortisol. Og kortisol tviholder på fettet. Mitt råd er å ta det med ro den første tiden. Sørg for å få nok søvn og hvile. Så kan man heller sette inn støtet senere når man føler seg klar for det, sier årets mammablogger Marte Frimand-Anda med bloggen Casakaos.no.

Les mer her: Mitt beste tips til nybakte mammaer (op pappaer)